Müzikte Temel Terimler

Temel Kavramlar

Teoriye giriş yapmadan önce bazı temel kavramlar ve kuralları öğrenmemizde fayda var. Konuya tamamen yabancı olan müzisyen adayı arkadaşlarımı düşünerek, sonraki yazılarıma temel oluşturması açısından hazırladığım bir yazıdır. Gayem, tüm sorularınıza cevap bulabileceğiniz, internet ortamının en anlaşılır, en kapsamlı müzik teorisi kaynağını oluşturmak. Bunun için kademeli olarak ilerleyeceğiz. Gördüğünüz üzere ilk kademedeyiz, bu benim ilk yazım ve haliyle sitemin tek takipçisi benim. 🙂 Umarım ilerleyen zamanlarda iyi yerlere geliriz, güzel bir kitleye ulaşırız. Hemen konuya dönelim ve evrensel nota isimleriyle başlayalım.

Tüm dünya müzisyenlerinin ortak şekilde kullandığı, her bir notaya bir harf şeklinde karşılık gelen evrensel nota isimleri:

A: La
B: Si
C: Do
D: Re
E: Mi
F: Fa
G: Sol

Temel Kavramlar – Birkaç Tanım:

Frekans: Ses kaynağının 1 saniyedeki titreşim miktarıdır. Frekans, sesin yüksekliğini (ya da farklı bir deyişle tizliğini-pesliğini) belirtir ve “Hertz (Hz)” ile gösterilir. Örneğin La notası 440 Hz frekansındadır.

Tiz: İnce. Tize çıkılır; çünkü tiz sesler frekans olarak daha yukarıdadır.

Pes: Kalın. Pese inilir; çünkü pes seslerin frekansları aşağıdadır.

Müzik Teorisi Temel Kavramlar, Müzikte Ses Değiştirici İşaretler, Diyez, Bemol, Natürel, Çift Diyez, Çift Bemol
Ses Değiştirici İşaretler

Diyez: Önüne geldiği notayı yarım ses tizleştiren işarettir.

Bemol: Önüne geldiği notayı yarım ses pesleştiren işarettir.

Natürel: Diyez ya da bemol almış olan bir notayı eski, yani doğal haline getiren işarettir.

Çift Diyez: Önüne geldiği notayı tam ses tizleştiren işarettir. Nadiren kullanılır.

Çift Bemol: Önüne geldiği notayı tam ses pesleştiren işarettir. Nadiren kullanılır.

Arıza: Diyez, bemol, natürel işaretlerine denir. Diyezli ya da bemollü seslere arızalı ses denir.

Armoni: Uyum. Seslerin uyumu.

Enarmonik Sesler: Farklı şekilde adlandırılan, aynı frekanstaki seslerdir: Mi#-Fa, Fax-Sol, Sol-Labb, Re#-Mib gibi.

Dizi (Gam): Frekanslarına ve belli kurallara göre sıralanan seslerin oluşturduğu gruplara denir. Dizinin ilk sesine kök ses, tonik ya da eksen adı verilir.

– Batı müziğinde, 7’si natürel, 5’i arızalı olmak üzere toplamda 12 ses bulunmaktadır. Tüm bu seslerin frekanslarına göre sıralanmasıyla oluşturdukları diziye kromatik dizi denir. Örneğin Do kromatik dizi:

“C C# D D# E F F# G G# A A# B C” ya da
“C B Bb A Ab G Gb F E Eb D Db C” şeklindedir.

– Bir diziyi yazarken hem diyez hem bemol kullanılmaz, ikisinden biri tercih edilir. Bu, dizi yazımında bir kuraldır. Müzik teorisinde her şey çok düzenlidir.

– Kromatik dizide yan yana gördüğümüz herhangi iki ses arası 1 perde, yani yarım sestir: Do-Do#, Sib-La, Mi-Fa gibi.

– Tam ses 2 perdedir. Tam ses aralığına sahip seslere örnek: Do-Re, Mib-Fa, Mi-Fa#…

– Mi-Fa ve Si-Do aralıkları doğal yarım sestir.

– Do-Re, Re-Mi, Fa-Sol, Sol-La, La-Si aralıkları doğal tam sestir.

Aklıma yeni şeyler geldikçe eklerim buraya arkadaşlar. Şimdilik bunlar yeterli olacaktır. Dediğim gibi, “Temel Kavramlar” yazısı diğer yazılarım için hazırlık niteliğindedir. Bilmediklerinizi mutlaka öğrenin; öğrenin ki sonradan başınız ağrımasın. Tekrar görüşmek üzere…


Aralıklar” ile devam ediniz.

11 Yorum

  1. Avatar Atilla Kasım 15, 2017
    • Mustafa Kuduban Mustafa Kuduban Kasım 15, 2017
  2. Avatar Engin Polat Eylül 10, 2018
    • Mustafa Kuduban Mustafa Kuduban Eylül 11, 2018
      • Avatar Byera Temmuz 31, 2020
        • Mustafa Kuduban Mustafa Kuduban Ağustos 1, 2020
  3. Avatar hakan karaay Ocak 24, 2019
  4. Avatar dilanseda Şubat 17, 2019
    • Mustafa Kuduban Mustafa Kuduban Şubat 20, 2019
  5. Avatar M.Ateş Haziran 29, 2020
  6. Avatar Byera Temmuz 31, 2020

Bir Cevap Yazın